Toen ik op het vmbo de keuze maakte voor de theoretische leerweg, werd mij dat sterk afgeraden, “Wij denken dat jij dit niet gaat kunnen”. Twee jaar later behaalde ik mijn diploma, en ging ik door naar de havo. Ook dat werd me afgeraden: “Niet iedereen heeft het talent voor dit niveau”. Wat heeft ervoor gezorgd dat ik toch deze beide diploma’s op zak heb? Wat is daarvoor nodig geweest en wat heeft dit te maken met de fixed- en growth mindset? Lees gauw verder en kom er door drie tips achter hoe jij kunt bijdragen aan de juiste mindset!
Fixed mindset versus growth mindset
In de wereld van de paardensport is de rol van een ouder, trainer of coach cruciaal voor de ontwikkeling en het succes van ruiters en amazones. Zij beïnvloeden naast de technische en fysieke vaardigheden van hun leerlingen, ook hun mentale en emotionele groei. Een fundamentele eis van een goeie trainer of coach, is de mindset. Beschikt deze over een fixed mindset of een growth mindset?
Iemand met een fixed mindset heeft het geloof dat vaardigheden en talenten vastliggen en niet significant kunnen worden verbeterd. Hij of zij gelooft dat talent aangeboren is en dat inspanning weinig verschil maakt. Dit staat in contrast met een growth mindset, waar men gelooft dat vaardigheden en talenten kunnen worden ontwikkeld door hard werk, leren en doorzettingsvermogen.
Terug naar mijn eigen situatie
Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders altijd in mij hebben geloofd. Zij hebben mij het vertrouwen gegeven dat ik door hard werken en mijzelf te blijven ontwikkelen, dingen kon bereiken die ik anders niet zou hebben bereikt. Door het vertrouwen van mijn ouders leerde ik al op jonge leeftijd, dat als ik iets wilde bereiken, ik dat ook kon bereiken. Welliswaar door hard te werken, door fouten te maken en te falen, mezelf weer bijeen te rapen en door te gaan. De ontwikkelde growth mindset was voor mij de sleutel tot succes.
Naast dat ik mijn leerlingen meegeef dat groei en ontwikkeling in beginsel belangrijker is dan het resultaat, breng ik dit ook bij hun ouders, en als het even kan de trainer of coach, onder de aandacht. Op die manier creëer ik een omgeving waarin leerlingen zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen, om zo hun volledige potentieel te benutten.
Stel je voor dat jij als ouder, trainer of coach alleen afgaat op het talent wat je op dat moment waarneemt? Dan kan de situatie ontstaan dat jij (een deel) van het potentieel van die persoon ontneemt. Talent alleen is namelijk niet voldoende voor een goede prestatie. Juist de hard werkende en op groei gerichte leerling, komt op de lange termijn vaak verder. En daar maak jij als ouder, trainer of coach het verschil.
Wat kun je als ouder, trainer of coach doen om die fixed mindset achter je te laten en de growth mindset juist te ontwikkelen?
Ik geef hieronder drie tips hoe je een growth mindset kunt ontwikkelen:
1. Zie uitdagingen als kansen om te leren en te groeien, in plaats van obstakels die vermeden moeten worden. Probeer uit je comfortzone te komen en nieuwe dingen te proberen, zelfs als je bang bent om te falen.
2. In plaats van defensief te reageren op feedback, beschouw het als waardevolle informatie om jezelf te verbeteren. Luister aandachtig naar kritiek en gebruik het om vaardigheden en kennis verder te ontwikkelen.
3. Richt je op het proces en waardeer de inzet en moeite die je in je werk steekt, ongeacht de uitkomst. Door de inspanning te waarderen, bouw je veerkracht op en blijf je gemotiveerd om door te gaan, zelfs wanneer het moeilijk wordt.
Wat ga jij vanaf nu anders doen?
Voor trainers en coaches vereist dit een bewuste inspanning van hun benadering van talent, feedback en groei. Wanneer deze benadering verschuift, kunnen ruiters en amazones niet alleen betere prestaties leveren, maar ook waardevolle vaardigheden ontwikkelen die hen zowel binnen, als buiten de paardensport ten goede komen. Heb je hulp nodig met het ontwikkelen van een groei mindset? Weet dan dat ik je daarbij kan helpen!